Hímzéstechnikák
Száröltés, láncöltés, hurkolás - fésűtáska - és konyhaszekrénycsík,
szemétládaterítő, vagy a »Papa kenvence« szerényigényű, jószándékú kis díszei - olyan idősek vagytok, mint talán maga az emberiség ... Főleg
ennek az igénytelen egyszerűségüknek köszönhetik, hogy amíg elemista
kislányok kriszkindlik, születésnapi ajándékok gyártásával igyekeznek ki-
fejezésre juttatni hálás kis szívük melegét és csillogó kézimunka-művészetüket - aligha mennek ki a divatból.
Mindez nem mondható el az igényesebb kézimunkatechnikáról.
A közelmult egyik legdivatosabb kézimunkaága például a richelieu-
himzés volt. A szegény, rég elporladt gáláns államférfiú sokat foroghatott
sírjában, valahányszor az ő nevében vétkeztek egyik portréján látható
hímzett gallérkája révén - ennek a hímzésdivatnak a hódolói. Rengeteg
ízléstelen sablont produkált ugyanis a richelieu-himzés, főleg észleteiben
elnagyolt figurális rajzokat, melyek meglehetősen diszkreditálták ezt az
egyébként finom, művészi hatású technikát.
Nagyon csökkent az évekkel ezelőtt annyira felkapott madeira nép-
szerűsége is, mely azonban időnként újra kisért a nyári ruhák díszítésé-
ben. széprajzú, finoman kidolgozott richelieu és madeira minden divattól
függetlenül mindig jól fog hatni : asztalneműéken .
A legdivatosabb áttört munka mostanában az azsúr. Testi fehérneműben, ágy- és asztalneműben egyaránt hatásos. Milyen szép, egyszerű és elegáns uzsonna-asztalkészletünk, melyen az abroszt és a szalvétákat egyszerű azsúrmunka egyenletes részletekre osztja, míg a szélét aplikált tüllhímzés vagy finom csipke fejezi be.
Ágy- és asztalneműben a legdivatosabb azsúrtechnika mostanában az úgynevezett >>toledo<< vagy >>filetirée«. Ez rendkívül szép és hatásos munka; a finomrajzúmotívumok azsúrból, vagy ellenkezõleg : magából az anyagból domborodnak ki a tiszta azsílralapon.
Az áttört munkák között legnépszerűbbek ma az aplikációs munkák és ezek között is fõleg a tüllcsipke. Technikája egyszerű: a tüllre appliká-landó anyagra - batisztra például - rárajzoljuk a mintát, melynek konturjait - miután a tüllt és batisztot elõzõleg szál szerint, pontosan összeférceltük - úgynevezett >>zsinór<< - hímzéssel vagy hurokkötéssel kivarjuk.Ha elkészültünk, éles kézimunkaollóval kivágjuk a mintán kívül. esõbatisztanyagot. A két anyag pontos összefércelése nagyon fontos, mert ha a ráaplikált anyag a minta keretén belül túl bõ, »sapkás« vagy túlságosan feszül, akkor a legművészibb minta, legegyenletesebb hímzés hatása is oda van.
A színes hímzések terén érdekes jelenség, hogy mennyi áhitatos lelkesedéssel fordul a divat nagyanyáink kedvelt kézimunkája, a »petit point« felé. A petit point tulajdonképpen egy szálra öltött egyágas keresztöltés és a szövött gobelin finom, illuziót keltõ utánzata fáradságosabb, de sokkal művészibb, értékesebb is a gobelin-öltésnél, mely két szálat vesz fel és így lényegben azonos, de részletekben sokkal durvább technika.
A selyemszitára dolgozott, finoman színezett petit point-munka nagyon sok célra alkalmas. Gyönyörűek például a petit point retikülök, képkeretek (a hímzett képek nem divatosak viszont), de nagyon jól fel lehet használni egyes motivumokat asztalközép vagy párna közepére, hamútálca, írómappa, gyufadoboz, stb. diszítésére is.
A petit point szemrontó technikájával szemben kellemes, könnyű és mutatós munka az aranyfonál-hímzés. Széprajzú brokátok mintáit konturozzuk aranyfonállal, olyanformán, hogy a minta mentén vezetett aranyfonalat le-leöltögetjük sűrű, de alig láthatóan apró, aranyszínű selyemszálöltésekkel. Sok gyönyörű asztal- vagy zongoraterítő készül ezzel a technikával.
Mind ezt írták kb. 1920-ban. Hol tartunk már ettől, ráadásul ezt még kézzel készítették. Ma meg géppel hímeznek. És lehetséges, sőt biztos, hogy a mai ízlésnek a gépi hímzés jobban is tetszik.